Παρατηρήσεις για τις δημοσκοπήσεις 2015

Οι δημοσκοπήσεις δίνουν αποτελέσματα τα οποία επηρεάζουν την κοινή γνώμη ίσως περισσότερο και απο τις ανακοινώσεις των πολιτικών για μερικούς. Παρ’όλα αυτά πολύ λίγοι είναι εκείνοι που γνωρίζουν πραγματικά τι σημαίνουν τα ποσοστά που αναφέρουν. Η διαδικασία δειγματοληψίας αλλά και κάποιες παράμετροι δημοσιοποιούνται μαζί με την δημοσκόπηση αλλά πόσοι από εμάς τα διαβάσαμε η πολύ περισσότερο τα καταλάβαμε. Για να δούμε λοιπόν μερικά πράγματα:

Ημερομηνία διεξαγωγής

Μέχρι η κάθε εταιρεία να δημοσιεύσει αυτά τα ωραία γραφήματα παίρνει χρόνο! Οι δημοσκοπήσεις που σήμερα η πρόσφατα έγιναν γνωστές (15-18 Ιανουαρίου) ρωτήσανε στις 5-8 Ιανουαρίου! Αλλά 10 μέρες σε μια προεκλογική εκστρατεία είναι μεγάλο διάστημα. 

Ποσότητα ερωτηθέντων

Αλήθεια πόσους νομίζετε οτι ρωτάνε για μια δημοσκόπηση για 10 εκατομύρια περίπου εγγεγραμμένους Ελληνες (9.949.401 για την ακρίβεια στις αντίστοιχες εκλογές του 2012)? Η ΚΑΠΑ Research ρώτησε 1010 και η Metron Analysis 1607. Γενικά 1000-1500 ατόμα λαμβάνουν μέρος στην έρευνα.

Στάθμιση αποτελεσμάτων

Σαν να μην έφτανε αυτό απο ότι βλέπω ο αριθμός αυτός που αναφέρετε (πχ 1010 και 1607) μειώνετε ακόμα περισότερο (σε άγνωστο) για διάφορους λόγους! Δεν μπορώ να γνωρίζω γιατί αλλά τα ποσοστά που αναφέρονται στην Προθεση ψήφου δεν αντιστοιχούν σε ακέραιο! πχ. το 27.1 του 1607 ειναι 435,49! Δηλαδή 435 και μισός είπαν ότι θα ψηφίσουν ΣΥΡΙΖΑ σε πρόσφατη έρευνα? Όχι βέβαια. Να υποθέσω ότι αυτή η διαδικασία που ονομάζουν ΣΤΑΘΜΙΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ μειώνει ακόμα παραπάνω τον αριθμό των απαντήσεων που λαμβάνονται υπ’όψιν. (με την στάθμιση αποτελεσμάτων προσπαθούν οι εταιρείες δημοσκοπήσεων να σιγουρευτούν ότι έχουν ψήφους από όλες τις δημογραφικές ομάδες κατά ποσοστό αντίστοιχο σε προηγούμενες εκλογές). Ούτως η άλλως η στάθμιση αποτελεσμάτων να αναφέρουμε ότι στις δημοσκοπήσεις που βλέπουμε γίνετε με βάση τις Ευρωεκλογές (όχι δηλαδη τις βουλευτικές του 2012)

Περιθώριο λάθους

Το μέγιστο περιθώριο λάθους αναφέρετε ας πούμε στο 3,1% (που είναι σύνηθες νούμερο που το πήρα απο την ποιό προσφατη της ΚΑΠΑ research 2.5 με 3.2% συνήθως) με διάστημα εμπιστοσύνης 95%. Τι σημαίνει όμως αυτο? Σημαίνει ότι αν ένα κόμα πάρει τις μισές ψήφους (50%) τότε είμαστε 95% σίγουροι οτι το λάθος μας δεν θα είναι πάνω απο 3,1 μονάδες προς τα πάνω ή 3.1 προς τα κάτω. Είμαστε δηλαδή 95% σίγουροι ότι το κόμμα θα λάβει απο 46,9% εώς 53,1%. Πως αλλάζει όμως αυτό αν θέλαμε 99% διάστημα εμπιστοσύνης στο μέγιστο λάθος. Για τα 1010 άτομα το μέγιστο λάθος τώρα γίνετε 4% δηλαδή απο 46 εώς 54% (8% απόκλυση).

Λαμβάνοντας υπ’οψιν όλα τα παραπάνω για να ερμηνέυσω για δική μου χρήση τι σημαίνει ενα 28.1% κομμα Α έναντι 25.5% κόμμα Β?

Οτι η εταιρεία δημοσκοπήσεως κατάφερε να βρει στα 1010 ατομα που ρώτησε 26 άτομα ποιο πολλά υπέρ του κόμματος Α. Το κατα πόσο αυτό είναι άξιο λόγου ας το αφήσουμε στην κρίση του καθενός.

Εδώ βέβαια δεν μιλήσαμε για λάθη γενικώς του συστήματος δημοσκόπησης (π.χ. όλοι οσοι ψηφίζουμε θα απαντάγαμε αν κάποιος μας έπαιρνε τυχαία τηλέφωνο να μας ρωτήσει τι ψηφίζουμε? αρα το δείγμα έχει χαρακτήρα διαφορετικό του ψηφοφόρου; και πολλά άλλα συστεμικά λάθη). Περιοριστήκαμε στο να ορίσουμε την σημασία των αριθμών (και πάλι προσωπικά μου φαίνεται όντως αρκετά μειωμένη).

Συμπέρασμα?

Ρυθμίστε αντίστοιχα την εμπιστοσύνη σας και την επιρροή σας απο δημοσκοπήσεις!

ΑΝΑΦΟΡΕΣ

http://kaparesearch.com/

http://www.metronanalysis.gr/

Advertisements

One thought on “Παρατηρήσεις για τις δημοσκοπήσεις 2015

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s